torsdag 7 september 2017

Indiansommar!

Det finns några namn för när det kommer en varm eftersommar, det ena namnet är det som står i rubriken indiansommar och det andra är brittsommar. Då kan man ju fråga sig vad har nordamerikas indianer med sommar att göra?

Jag skulle tro, ingenting, inte ett skvatt!

Snarare får man då gå till de brittiska öarna, ni vet de där öarna som några av våra bröders  förfäder en gång koloniserade från Norge,Västsverige och Danmark. Nåväl, detta ö-folk tog och koloniserade i stort sett alla kontinenter under nästan tre århundraden. B.l.a. Indien och där det förekommer monsuner och monsunregn. Men också svala och sköna årstider.

En sensommar med vackert väder på de brittiska öarna med dessa behagliga temperaturer  påminde just om detta indiska fenomen, därav namnet Indien-summer. Som på svenska blev Indiansommar.

Så har i vart fall jag fått det förklarat för mig, men om det stämmer vet i katten!

Brittsommaren inträffar däremot i oktober, närmare bestämt omkring den 7 Oktober eftersom Birgitta då har namnsdag. Och Birgitta är ju i det här fallet vårt svenska helgon den Heliga Birgitta.

Nog för att det under mina 17 år här (18 om man räknar med året i Nattavaara) har varit en del långa höstar men jag kan inte komma på att det under denna tid har inträffat något som ens kan kallas Brittsommar. Däremot har det kommit snö och kyla.

Ute står nu rönnen med med gott om rönnbär och då blir det väl en mild vinter säger man häruppe eftersom rönnen inte orkar bära två bördor. I mina hemtrakter sade man däremot att mycket rönnbär tyder på att det blir mycket snö. Men man kan ju undra, hur kan rönnen veta det?

Annars gulnar det nu i Lund och lid, bäst då att ta fram kameran och fota innan löven ramlar av träden.

Inga kommentarer: