torsdag 27 augusti 2020

Att glömma laga mat i lergryta

I dag tog jag fram en av  mina lergrytor, det var under morgontimmarna och jag hade tänkt att lägga i en fläskkarré i den. En fryst sådan för det är stört omöjligt att få tag i några andra sådana här i trakten.  Kanske finns det på finska sidan men där har jag inte varit sedan i våras eller kanske till och med förra året. Jag kommer inte ihåg.

Nåväl, trots att jag hade den mitt för mina ögon tog jag i stället fram Potatis och köttbullar  samt nyplockade kantareller. Plockade i affären i Kuttainen. För så här långt uppe i norr växer det inte några kantareller i skogen vad jag vet. Jag har i vart fall som helst inte vågat mig ut i en för mig okänd skog som också är känd för att ha en stor björnpopulation och även om björnar ser goa och mysiga ut vill nog både jag och Marmis min hund undvika dessa djur. Även om jag vet att han är inte farlig bara man är varlig. Men däremot kanske en björnhona med ungar skulle bli farlig vid ett möte i skogen. Även där, ja speciellt där skall man nog vara varlig, eller hur?

Det blev alltså igen matlagning i lergryta men det hoppas jag att kunna ta igen i morgon då jag tycker om att laga maten just i en sådan, det brukar bli så fin smak då inget ångas bort i en sådan tingest.

Jag håller fortfarande på med Fader Gunnars bok om mystik i den svenska psalmboken av 1937 och det går mycket långsamt för mig att läsa men det är bra för om man skall kunna begrunda vad man läser, då är det bra att ta god tid på sig och läsa långsamt. Jag har ju en benägenhet att läsa för snabbt så det känns skönt att jag dragit ned på trakten.

Inga kommentarer: