söndag 30 augusti 2020

Söndag igen och tankar om kristen mystik.

Det är kanske min sista lediga söndag, då jag skall börja min tjänst igen som präst i Karesuando, det blir att börja lite smått med konfirmationsövning på torsdag och sedan själva konfirmationen på lördag och sen på det söndagens gudstjänst. 70+arna skall dock dock skyddas från allt för stora folksamlingar så det kommer inte att bli några förrättningar för mig som är 71 år och som  snart fyller 72 i slutet av november.

Jag håller fortfarande på med Fader Gunnars bok om mystik i den svenska psalmboken och jag har haft lite svårt just mystik för det begreppet har jag inte riktigt fått något begrepp om men kanske ha det lossnat nu när jag läst igenom boken sakta med många pauser. Jag inser nu att det är inte en bok som man kan ta sig igenom genom att sträckläsa den. Den är en bok som behöver många pauser och också många omläsningar. Men det kan nog gälla de flesta böcker.

Speciellt böcker om den kristna  andligheten eller spiritualiteten.

Nu tänker jag återgå till Fader Gunnar och hans bok sen får det väl visa sig vad jag skall göra i morgon. Söndagens gudstjänst följde jag idag från Missionsprovinsens Kyrka, Immanuelskyrkan i Göteborg. Intressant men nog skall man både se och höra prästen och de medverkande i kyrkan från en egen bänk i kyrkan. Sen har jag lite svårt att se en bild på den som predikar kanske på grund av uppenbarelsebokens ord. Men den saken kan vi återkomma till. För nu är det dags att koka kaffe och om man skall skriva om uppenbarelsebokens ord måste man tänka igenom vad som man vill ha sagt!

Och då kan det behövas en kaffepaus, eller hur!




Inga kommentarer: