söndag 23 augusti 2020

Funderingar när natten går mot morgon.

I går kväll tog jag och kokade ett väldigt starkt kaffe, det skulle jag nog inte ha gjort och därför sitter jag uppe vid datorn då det är stört omöjligt att sova. Jag har i och för sig Fader Gunnars bok  Mystik i Svenska Psalmboken framför mig och läser i den lite sporadiskt sisådär.

Det är en trevlig bok och det är 1937 års Psalmbok det gäller, även om han fick uppleva 1986 år Psalmbok, han blev ju nästan hundra år, så tror jag inte att han skrev om mystiken i denna. Och jag tror utan ha riktigt belägg för detta att det mesta av den mystiken som fanns i 1937:an mer eller mindre rensades bort av den psalmbokskommitté som sen resulterade  1986 års psalmbok. Kanske kommer en del av de utrensade psalmerna tillbaka i den psalmbok som kommer härnäst.

Vem vet?

Det är dags att göra ett nytt försök att sova nu när klockan är 04.00 på morgonen, vi kanske hörs av senare i dag här på bloggen. Jag har ju ändå en del läsare i världen. Rätt så många i den nya världen till och med vad jag förstår och det är ju kul. Natti,natti go vänner!


Inga kommentarer: