söndag 16 augusti 2020

Ordenshuset i Mullhyttan ligger mig varmt om hjärtat.

Nu undrar kanske mina vänner i norr, vad detta är för plats och vad är Ordenshuset i Mullhyttan för lokal egentligen. Och var ligger denna plats. Det går att hitta Mullhyttan på Wikepedia så om någon vill veta mer går det bra att goggla fram dessa uppgifter. Och det kan man göra själv.

Ordenshuset byggdes en gång som föreningslokal för Nationagodtemplarorden vilket senare blev NTO eller fullt utskrivet Nationatemplarorden. Alltså en av Sveriges olika Nykterhetsorganisationer och det var i dessa som många fostrades i den svenska demokratin.

Även frikyrkorörelsen och arbetarrörelsen med vidhängande studieförbund var delaktig i detta. Också vissa sidoorganisationer till Svenska Kyrkan fanns med i detta arbeta framförallt i missionen för att inte tala om Lutherhjälpen.

Till detta Ordenhus åkte jag upp till Mullhyttan var onsdag då det var ungdomsverksamhet på 60-talet efter sen jag fyllt 15 år och fick lov att  köra moped. Nå vi var en massa ungdomar som samlades där dels de från byn dels några utanför byn.  Det fanns olika verksamheter schackspel och Ishockeyspel, de där som hade pinnar som man skulle vrida om och spela med plåtfigurerna på planen.

De första åren hade också Karl Erik Andersson (KEA) hand om biblioteket i Ordenshuset en verksamhet som sen tyvärr flyttades till skolan viket gjorde att det blev en kategoriklyvning. De äldre låntagarna följde med till skolan och ungdomarna blev kvar i Ordenshuset.

Det gick några år och sen blev jag så småningom ordförande i Logen och såg då behovet att rusta lokalen. Det var inte lätt eftersom jag då var extremt blyg och hade svårt att hävda mig inför auktoriteter. Men det blev i alla fall en upprustning så småningom  men då hade jag börjat på den almänna linjen på Karlskoga Folkhögskola och forsatte sen på Fritidsledarlinjen där.

Men just för att jag har så mycket minnen från Ordenshuset både positiva och negativa så ligger den lokalen mig varmt om hjärtat. Det finns mycket ungdomsminnen därifrån och jag är nog inte ensam om att ha det så. Om någon därifrån vill kommentera så gör det!

Orsaken till att jag skriver om denna lokal beror på att jag på Facebook såg att det hade blivit en slags lokal där Begravningskaffen och liknade arrangemang numera anordnas vilket ju är bra då Ordenshuset då får leva vidare. Det verkar fungera ungefär som Svensk Kyrkans Församlingshem utan att vara knutet till vare sig till kyrka eller frikyrka. Det är fortfarande en sekulär samlingsplats precis som då jag bodde i trakten, då detta var den enda profana samlingslokalen i den delen av bygden. Precis som nu alltså!

Vi säger så!

Inga kommentarer: