måndag 16 maj 2011

En Bok för alla

Under många år prenurerade jag på en Bok för Alla serien. Böcker som var billiga och som hjälpte till att hålla läslusten vid liv. Och kanske var det också så att för mänga så var det ett sätt att bygga upp ett bibliotek i det egna hemmet.

Men efter regeringen Reinfeldts titträde och med den då nya kulturministern fru Adelsohn-Liljeroth så lades detta statsunderstödda projekt ned.

Varför kan man undra?

Och varför det gamla folkrörelsepartiet Centern kunde gå med på detta är helt obegripligt. Men med Maud Olofsson vid rodret i detta parti är det mesta obegripligt. Framförallt att hon kan vara kvar som partiledare efter kärnkrafthaveriet i Japan.

Men nu var det en bok för alla som jag skulle skriva om och jag måste säga att jag saknar paketen därifrån och alltid var det någon bok som kom som jag också läste…Ibland allihopa!

Och dom som jag inte läst meddetsamma dom såg jag och ser som böcker jag skall läsa och så är det ju med de andra bokklubbsböckerna också bland dom finns bäde lästa och olästa böcker.

Men för att återgå till en bok för alla…Att lägga ned detta projekt var på gränsen och kanske till och med över gränsen till kriminellt. Det är väl bara att hoppas att Juholeffekten håller i sig. Samt att Centern tar sitt förnufy till fånga och flyttar från Stureplan till de platser där deras kärnväljare finns. Men då måste de välja en ny partiledare.

Då kanske vi återigen kan få en kulturpolitik där folkbildningen står i centrum och där Centern åter blir ett folkrörelseparti.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Visst var det synd att regeringen drog in bidraget till En bok för alla, men förlaget finns kvar och du kan hitta det på www.ebfa.se.
MVH
En annan prenumerant