torsdag 5 maj 2011

Fullkornstro

Jag håller just i min hand en bok från Gaudate Förlag. Bokens titel är Fullkornstro, fast föda och författaren är en nu pensionerad Kyrkoherde från ärkestiftet. Folke.
T.Olofsson. Jag tror att det finns mycket intressant att hämta i den boken. Då Folke som jag i och för sig aldrig har träffat men som jag har brevväxlat med. Har mycket intressanta synpunkter om Svenska Kyrkan som han har tjänat i ett helt yrkesliv.

Det han enligt baksidestexten vill visa på är Nådemedelskristendom, Kyrkofromhet och Vardagskyrklighet...Det skall bli intressant att se om det är så vid en genomläsning av texten...Förmodligen är det mycket mer, så jag tror inte att jag blir besviken!

Men jag skall inte ta emot något i förskott, bara göra en reflektion. Under många år så var Diakonistyrelsens Bokförlag vår kyrkas vapensmedja. Det förlaget blev senare verbum. Men det verkar som om Gaudates förlag numera har efterträtt detta förlag som Kyrkans vapensmedja.

Inga kommentarer: