måndag 13 juli 2020

Barabbas

Jag lånade boken Barabbas  av Per Lagerkvist för mer än ett år sedan men har ännu inte kommit i gång med läsningen av denna bok. Orsaken till att jag vill läsa den är att sista gången som jag läste eller snarare hörde den. Det var när vår klasslärare i 7:e klass i Svartå skola läste den för oss som var barn då.

Då var det inte förbjudet med kristendom i skolan därför passade lärarna på att bilda oss med den nyare litteraturen som kom ut då. Jag kommer inte ihåg så mycket från läsningen mer än att jag tyckte att boken var både spännande och otäck.

För den som inte vet vem Barabas var så var det han som folket fick välja att släppas lös i ställer för Jesus då det var sed att den Romerske maktens reprensentanter inför stora högtider kunde släppa en fånge lös. Och här fick man välja mellan Barabbas eller Jesus och man valde Barabbas.

Släpp Barbbas lös ljöd orden över Jerusalem då ca. år 33.

Kanske är det detta  som vi senare tiders barn gör också nu för tiden när vi fängslar människor. Vi tar och låter de oskyldiga lida alla helvetes kval och släpper i stället ut ondskan i våra samhällen och till slut i och med detta in i våra liv.

Om man nu kan se den lilla människan Barbbas som en reprensentant för det onda men han hade ändå varit en rövare och kanske upprorsman. Kanske en omläsninga av boken om Barabbas kan ge mig ett perspektiv om just detta.

Det är ju en av skönlitteraturens uppgifter och en viktig sådan också.
 
Men nu just för tillfället  skall jag ta ut min lilla hund för kvällskisset, så att hans blåsa blir tom inför nattens sömn klockan är ju snart 21 och då är det snart dags för sängen.


Inga kommentarer: