söndag 19 juli 2020

Själaspis!

Jag har haft för avsikt att ta och läsa något av evangelierna i sommar men det verkar inte bli av, inte på grund av bristande intresse men mest för att jag inte kommer mig för och i dag var det ju gudstjänst i Karesuando Kyrka så därför pallrade jag mig dit och lyssnade på min efterträdare Ville Niva som predikade om efterföljelse. Vilket han gjorde bra.

I morgon har jag tänkt att jag och Marmis skall ta en sväng söderut, till Nattavaara och residenset där. Jag har ju också en del jobb att göra där. Men innan jag åker får jag väl höfsa till det här i lägenheten i Karesuando. Men jag skall ju snart tillbaka så det får väl bli lite översiktligt.

Men jag har också börjat med lite Själaspis nämligen genom att gå igenom Fader Gunnars bok Mystik i Psalmboken. Den psalmbok det gäller är 1937 års psalmbok där han går igenom mystiken i en del psalmer. Det är mycket intressant och lärorikt. Nu är det väl också så att mystiken går mer på känslan än på intellektet. Även också intellektet är viktigt i det sammanhanget också. Annars kan det bli som Ärkebiskop.em. K.G Hammar någon slags pseudomystik som inte bottnar i någonting.

Det är en intressant läsning och jag skall kanske kan ge några exempel från Fader Gunnar om psalmer eller snarare psalmverser som har det mystika och numniösa draget i sig men också då påvisa vem eller vilka som är psalmförfattaren. Det finns ju också andra exempel på psalmförfattare som har det mystika i sig som personer. Kanske är/var Willam Cowper en sådan då han skrev psalmer med inlevelse men ändå slutade på ett mentalsjukhus. Kan det vara så att västkyrkan i motsats till östkyrkan inte tar han om sin heliga dårar? Dessa som ger oss mycket  märgfullt själaspis för oss andra vanliga vedsågare att leva på.

Inga kommentarer: