torsdag 16 juli 2020

Prästens examensår i Bokhyllan?

Dag Sandahl frågar i dag på sin blogg Dagsländor om det är sant att man i prästens bokhyllor kan se prästens examensår. Det är kanske sant för vissa men inte alla. Och om jag är rätt underrättad så  har ju många kontrakt studiekonvent. 

Så var det i Rekarne kontrakt i Eskilstunabygden.

Här uppe i norr har det varit lite svårare med just detta, dels är samfälligheterna eller som det heter nu pastoraten geografiskt stora och i och med detta också kontrakten så det har varit svårt att vara borta på sådant av praktiska skäl. 

Jag tyckte om dessa samlingar för det gav mer att tänka på och gav också stoff till predikan men framförallt gav det stoff till att fördjupa den kristna tron, vilket ju är en förutsättning för att vara både kristen och präst.

Jag har också försökt att hålla teologin levande  dels genom att läsa teologiska och kristna böcker men också genom Bibelstudier. Det sista har jag dock varit dålig på, det erkänner jag. 

Och det får mig att tänka på den Lutherska prästen Wurmbrandt i Rumänien då han under en fängelsevistelse träffade några teologiska proffessorer  som också satt fängslade. 
Han upptäckte då att ingen av dessa var bevandrade i Bibelns värld så han fick mer eller mindre vägleda dessa vad som det står i Bibeln. Den teologi som de lärt sig var teologiska utsagor om ditt och datt men de hade glömt vad skriften hade att förmedla. 

Så har jag också tänkt när jag läst kristna böcker och funderat på varför går jag inte till Bibeln i stället för att läsa detta. Jag har ju också kommentarer som kan förklara om jag fastnar i något som jag inte  förstår eller också får jag som Luther lyfta på hatten och gå vidare.

Inga kommentarer: