söndag 12 juli 2020

Jag läser en liten bok.

Jag håller på att läsa en bok egentligen slöläser jag den medan jag håller på med annat antingen här i datorn eller då jag gör något annat. Boken heter "Leva i livets rytm" och skrevs av en lärare på EFS Bibelskola lars Olov Eriksson och jag fastnade för en några ord ur boken.

Jag citerar; "Vi läser Bibeln som information, medan den i första hand är tilltal".

Men jag funderar på om det inte stämmer på egentligen all skönlitteratur för är det inte så att en bok och dess författare vill säga oss något med sin berättelse vad den än handlar om. Jag kommer ihåg att Jan Myrdal en gång skrev i en av sina skriftställningar att även om man är ensam vid läsandet av en bok. Så är man ändå minst tre dels författaren dels läsaren men också den eller de personer som boken handlar om. Och det kan åtminstone jag hålla med om.

Vi läser ju också olika och lägger märke till olika saker i en berättelse en sak som tilltalar den ena talar inte till en annan utan det kan vara något annat i berättelsen precis som det brukar vara i det så kallade vanliga livet.

Och då kom jag helt osökt in på att också en skönlitterär bok också den är ett tilltal till oss människor den gör att vi kan skaffa oss erfarenheter som vi annars inte skulle fått. Det gör också att vi med en sådan bok kan både koppla av från vårt vanliga liv men också ge oss något på vår livsfärd.

Så läs gärna skönlitteratur den kommer att ge läsaren mycket men glöm inte att också läsa i den Heliga Skrift den som läser Bibeln kommer också att få mycket med sig och om man tycker sig ha svårt att börja någonstans börja då gärna med Ordspråksboken.

Då den kan ge mycket visdom till den uppmärksamme.




Inga kommentarer: