måndag 6 juli 2020

Lång dags färd mot Karesuando

Jag tog med mig Marmis och en något packning samt vatten åt oss båda och åkte den långa färden från Nattis till Karesuando och då jag hade hört att det skulle pågå vägarbete tänkte jag mig ta den södra vägen över Ullati, Tärendö och Junosuando. Det är fin natur att åka i även om man på vissa ställen blir trött på att bara möta tallskog på tallskog utan en endaste gran eller ens ett lövträd.

Det ser inte roligt ut och är väl förmodligen inte rationellt heller, löv inte bara lättar upp det enahanda det ger också föda till djur som älgar och andra djur så man kan fundera över skogbolagens ovilja att låta naturen tala om för oss människor och skogsbolagen specifikt hur den vill ha det för att flora och fauna skall trivas tillsammans. Det här med monokulturer i skogen är inte kul alls.

Men för att återgå till färden så tog jag och min lilla hund då och då en paus dels för att lätta på trycket men också för att se den fina naturen utanför bilrutorna. Problemet blir då att myggen också vill ha sitt av oss.
De vill som alla  andra vampyrer ha vårt blod för att överleva men mitt blod vill jag ha för mig själv och jag tror att Marmis i sin hundskalle tänker likadant, eller vad tror ni?

Nåväl till slut efter ca fyra timmars bilkörning var vi framme i Karesuando och till lägenheten där och det kommer att bli en skön natts sömn för oss båda efter denna strapatsrika dag.

God Natt!

Inga kommentarer: