onsdag 8 juli 2020

Själaspis!

Nu har jag en hel del böcker att läsa och en del av dessa, kanske alla är själaspis för själen. För även skönlitteratur kan ju vara just detta. Jag tänker på vissa böcker av Selma Lagerlöf som just kan karateriseras som just detta. Exempelvis en Herrgårdssägen som man kan läsa om och om igen och upptäcka nya saker. Sen finns det andra författare som man kan läsa som avkoppling men som ändå ger något för just själen.

Till och med vanliga uppslagsböcker inklusive Wikepedia kan ju ge oss nya perspektiv på tillvaron. Jag tänkte på det när jag skulle kolla rubriken äpplen just för att jag gillar äpplen och jag har funderingar om det inte finns någon äppleart som skulle klara vårt nordliga klimat.

Då jag har för mig att det finns en art på Himalajas sluttning som växer lång upp nära trädgränsen. Men det är kanske en skröna vad vet jag?
Nåvär det blir att sätta sig och läsa klart kommentaren till Jakobs brev som jag började på i vintras och sen har jag några böcker till i den kristna genren att ta mig an bl.a. en bok av Håkan Sunnliden betitlad Nycklar. Men först vill jag läsa klart det jag har börjat på.

Alltså den själaspis som jag just nu håller på med och som jag inte har avslutat, vi får se om det kommer att göra några avtryck på den här bloggen?

Inga kommentarer: